top of page
  • Фото автораЦентр Формування Політики

Мобілізація 2.0: що змінилось у новому законопроєкті?

30 січня 2024 року Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради новий проєкт закону про військову  службу, мобілізацію та військовий облік. Минула редакція була відкликана Урядом після активної суспільної дискусії і низки зауважень 

“Центр формування політики” детально аналізував попередню версію законопроєкту.

Цей аналіз переважно залишається актуальним, адже більша частина норма збереглась у новій урядовій ініціативі. Зміни, здебільшого, стосуються осіб, що підлягають відстрочці чи бронюванню від військової служби, відповідальності за ухилення від військового обов’язку та деяких питань базової військової служби.

У цьому тексті - основні зміни порівняно з минулою редакцією. 


Мобілізація та звільнення з військової служби

За винятком зміни порядку накладення обмежень і заходів впливу, переважно збереглись старі зміни. Втім, варто виділити дві новації: 

  1. Особа, що мобілізувалась добровільно, має час у 2 місяці від мобілізації до направлення в навчальний центр; 

  2. Мобілізований громадянин не може бути направлений на фронт без попереднього навчання строком мінімум 2 місяці. 

  3. Військовослужбовець має можливість звільнитись із військової служби під час воєнного стану після 36-ти місяців служби. 

Заходи впливу

Пропонується доповнити Закон України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” розділом “Заходи впливу”, що регулює обсяг і порядок накладення обмежень на осіб, які ухиляються від військового обов’язку. 

Якщо особа не виконує передбачені законодавством обов’язки, то керівник ТЦК протягом п’яти днів надсилає їй вимогу про виконання обов’язку за формою, встановленою Міноборони. Вимога може бути надіслана як засобами поштового зв’язку, так і електронними засобами. Така вимога вважається врученою з дня отримання розписки про вручення, повідомлення про доставку або в день надсилання в електронному кабінеті (якщо пізніше 17:00 - то на наступний день). При цьому відмова від вручення вимоги також вважається фактом її вручення. 

Якщо протягом 10 днів від вручення вимоги громадянин не виконав зазначені у ній обов’язки, то керівник ТЦК звертається до суду щодо застосування обмежень. 

Суд може застосувати наступні обмеження: 

  • заборона виїзду закордон; 

  • заборона керувати транспортним засобом; 

  • накладення арешту на кошти та інші цінності такого громадянина, що знаходяться на рахунках та на зберіганні у банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах. 

Рішення про застосування обмежень ухвалює суд. І рішення суду, і сама вимога можуть бути оскаржені в суді. 

У минулій редакції законопроєкту такі обмеження міг накладати керівник ТЦК одноосібно без звернення до суду. Це створювало широке поле для зловживань, ризиків корупції та порушення прав людини.


Відстрочка та бронювання

Порівняно з минулим переліком категорій громадян, що підлягають відстрочці або бронюванню від військової служби, можна виділити такі зміни: 

  • відстрочка надається всім особам з інвалідністю незалежно від групи та їхнім опікунам; 

  • тимчасова непридатність встановлюється не на строк до 6 місяців, а від 6 до 12 місяців; 

  • особи, що мають дитину (дітей) віком до 18 років, мають відстрочку лише якщо другий із батьків помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим;

  • відстрочку мають лише ті усиновителі, на утриманні яких перебувають діти, що на момент усиновлення були дітьми-сиротами або дітьми, позбавленими батьківського піклування; 

  • відстрочка для чоловіків, дружин, синів, доньок, батьків, матерів, рідних братів або сестер загиблих під час воєнного стану військовослужбовців (раніше була відстрочка також для неповнорідних братів/сестер); 

  • відстрочка для всіх працівників Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства внутрішніх справ України, установ експертної служби Міністерства внутрішніх справ України;

  • відстрочка для студентів, що здобувають вищий за попередній рівень освіти незалежно від спеціальності, окрім аспірантів-контрактників; 

  • відстрочка для всіх народних депутатів і депутатів Верховної Ради АРК, а не лише чинних; 

  • запроваджується відстрочка для керівників міністерств та їх заступників, керівників державних органів, органів державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, суддів, суддів Конституційного Суду України, членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступника, дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя; 

  • бронюванню підлягають також голови обласних, районних, районних у місті рад, сільські, селищні, міські голови, держслужбовці категорії Б, В та органів місцевого самоврядування (до 50%), працівники та кінцеві бенефіціарні власники підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період (за критеріями, встановленими Кабінетом Міністрів України);

Постановою Кабінету Міністрів України можуть бути визначені інші професії та посади, що підлягають бронюванню. 


Базова загальна військова підготовка та базова військова служба 

Базова загальна військова підготовка обов’язково включається до програм закладів вищої освіти як окрема дисципліна. Її проходження чоловіками - обов’язкове, жінками - добровільне. Її запровадження визначено в Перехідних положеннях на 2025-й рік. 

Базова військова служба, встановлена замість строкової служби, триває до 5 місяців у мирний час і до 3 місяців під час воєнного стану. Її проходження обов’язкове для всіх чоловіків до 25-ти років. Окрім стану здоров’я, підставою для відстрочки є навчання в закладі вищої освіти, яка скасовується після досягнення особою 24-х років. 


Висновки та пропозиції 

Загалом, у новому законопроєкті були враховані всі рекомендації, оприлюднені “Центром формування політики” в аналітиці щодо попередньої редакції. Тим не менш, досі лишається простір для вдосконалення. 

По-перше, варто встановити різні строки демобілізації для військовослужбовців залежно від посади, виду служби та безпосередньої участі у бойових завданнях.

36 місяців може бути верхньою межею, однак вища кількість прямої бойової роботи має бути підставою для звільнення зі служби в коротші строки.






46 переглядів

Commentaires


bottom of page