top of page
  • Фото автораЦентр Формування Політики

ВИБОРИ У ПАРЛАМЕНТ 2024 - який шлях розвитку обере Грузія?

Підготовка до парламентських виборів 2024 року у Грузії

 

Підготовка до парламентських виборів 2024 року у Грузії проходить у складних політичних умовах, на тлі постійного дипломатичного пресингу Російської Федерації, та із динамічними змінами всередині політикуму країни. Коливання маятника внутрішньої політики в сторону колективного Заходу чи так званої “осі зла” дуже яскраво резонує у вигляді відповідних санкцій, які останнім часом активно почали застосовуватись щодо Грузії.  Також, звичайно, не варто забувати, що цей передвиборчий період традиційно ознаменований агресивною конкуренцією всіх політичних гравців, які прагнуть забезпечити собі місце у новому складі парламенту.



 

Парламентські вибори у Грузії 2024 року відбудуться в умовах напруженого політичного клімату, який характеризується протистоянням між правлячою партією "Грузинська мрія" та опозиційними силами (Національний рух, Стратегія Агмашенебелі, Гірчі, Дроа, Ахалі, За Грузію, Європейська Грузія, Лейбористська партія, Громадяни). Згідно із опитуваннями, які проводили структури Центральної виборчої комісії Грузії (ЦВК), в сукупності опозиції віддали 61% переваги. Така зміна в політичній конфігурації може суттєво перелицювати вид Парламенту зразка 2024 року, так як слід не забувати про нововведення даних виборів.

Так, окрім інших змін, спрямованих на підвищення прозорості виборчого процесу та забезпечення чесності виборів, цього разу вперше вибори будуть відбуватись за пропорційною системою. Окрім того, для опозиційних партій, які відзначаються значною різноманітністю та кількістю, непрохідним може стати бар'єр у 5% голосів. Для прикладу, згідно останніх опитувань, партія "За Грузію" експрем'єра Георгія Гахарія, ледь долає 5% бар'єр. Втім, про конкретні результати виборів навіть за декілька місяців до їх початку говорити не приходиться, і виною тому є вкрай нестабільна соціально-політична ситуація в країні, де до того часу можуть відбутись багато тектонічних зсувів. Вбачається за доцільне зупинитись на цьому детальніше.

 

Контрреволюція і санкції: що відомо?

 

Якщо згадати попередні публікації, весною 2024 року практично вся Грузія піднялась в єдиному пориві протестів проти прийняття закону про так званих “іноагентів”, який, за певною аналогією із схожим законом, який діє в РФ, суттєво обмежує в правах осіб або організації, які отримують фінансування для своєї законної діяльності із закордонних джерел. Втім, вже станом на літо 2024 року західні експерти зійшлись на думці, що навіть такі масштабні протести не змогли категорично змінити політичний курс правлячого уряду, та з сумом констатували на продовження зближення з Російською Федерацією в різних сферах відносин.

Реакцію Заходу на такий відхід від курсу на демократичні цінності не слід було довго чекати. Вже 20 червня 2024 року було офіційно повідомлено, що міністри закордонних справ країн Євросоюзу найближчим часом обговорять можливі санкції проти Грузії через ухвалення скандального закону "Про прозорість іноземного впливу", окрім цього, офіційними особами ЄС посилались недвозначні сигнали щодо відкликання вищезгаданого закону попередивши, що його ухвалення зашкодить потенційній можливості Грузії на вступ до Євросоюзу в найближчому майбутньому.

Також, до ЄС доєднались партнери із Сполучених Штатів, ввівши візові санкції проти десятків громадян Грузії, які представляють правлячу партію в парламенті, а також правоохоронні органи та членів їхніх сімей, “через утиски демократії в країні”. 

Втім, досвід санкційної політики країн Заходу дозволяє прогнозувати те, що вищенаведені дії є лише підготовкою до процесу застосування реально відчутних для всієї держави методів санкційного впливу, і причиною для такого може бути не лише “відхід від ідеалів демократії” сучасної Грузії. Мова йде знову ж таки про Росію, а точніше, про активну роль Грузії в обході раніше накладених на Росію санкцій.

Так, згідно нещодавно опублікованого журналістського розслідування авторитетного місцевого грузинського ЗМІ, яке тривало більше семи місяців, встановились дуже неприємні як для Грузії, так і для України деталі: через Грузію до РФ продовжуються відправки низки підсанкційних товарів подвійного використання, зокрема таких як дрони, комп'ютерні процесори, GPS-пристрої, карти пам'яті.

Згідно даного розслідування, хоча Податкова служба Грузії постійно і заявляє про посилення митного контролю з початком повномасштабної війни РФ проти України та введенням санкцій, в реальності є докази спілкування з численними контрагентами із сусідніх із Грузією держав, які без жодних перешкод обіцяють перевезти відповідний санкційний товар на територію РФ. 

Вбачається зайвим наголошувати, що така інформація відкриває величезний простір для накладення різноманітних економічних та політичних санкцій на Грузію.

 

Виклики та перспективи становлення реальної демократії після виборів 2024 року

 

Підсумовуючи вищенаведене, політичне та демократичне майбутнє Грузії зразка 2024 року виглядає дуже туманно. Через обрану псевдонейтральну політику, внутрішні політичні суперечки та агресивний зовнішній вплив РФ на всі основні напрямки діяльності, шанси на проведення справді незалежних виборів є доволі примарними.

Основними викликами на шляху до чесних та прозорих виборів, як і зазвичай було, є загроза фальсифікацій, тиск на виборців, а також використання адміністративного ресурсу. Однак, завдяки активній участі громадянського суспільства, міжнародних спостерігачів та незалежних медіа, є надія на те, що ці проблеми будуть мінімізовані, та після підрахунку голосів можна буде обережно заявити про те, що демократичне законне волевиявлення справді мало місце.

Підготовка до парламентських виборів 2024 року у Грузії є важливим етапом збереження демократії в країні. Від того, наскільки чесно і прозоро пройдуть ці вибори, залежить не лише внутрішня стабільність Грузії, але й її міжнародний імідж, та й чи не останній шанс через майбутні санкції не стати схожим на свого сусіда.

 

5 переглядів

Comments


bottom of page