top of page
  • Фото автораЦентр Формування Політики

Все про PEP-ів: аналіз закону, Директиви ЄС та законодавства країн-сусідів

Верховна Рада України ухвалила проєкт закону № 9269-д від 04.09.23 щодо фінансового моніторингу політично значущих осіб (далі - “РЕР”, politically exposed persons). Це євроінтеграційний закон, прийняття якого було вимогою Європейського Союзу для відкриття переговорів щодо членства.

Закон передбачає фінансовий моніторинг осіб, які обіймають або обіймали відповідні посади, встановлює ризик-орієнтований підхід під час визначення обсягу та тривалості заходів фінансового моніторингу.

РЕР-ами, згідно з українським законодавством, вважаються:

1. Діячі, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях:

  • Керівники, заступники керівників чи особи, що виконували будь-які інші керівні (визначні публічні) функції в міжнародних організаціях та міжнародних міждержавних організаціях;

  • Члени парламентських асамблей;

  • Судді та керівні посадові особи міжнародних судів.

2. Іноземні публічні діячі:

  • Глава держави, уряду, міністри (заступники);

  • Члени парламенту або інших органів, що виконують функції законодавчого органу держави;

  • Голови та члени правлінь центральних банків або рахункових палат;

  • Члени верховного суду, конституційного суду або інших судових органів, рішення яких не підлягають оскарженню, крім оскарження у зв’язку з винятковими обставинами;

  • Надзвичайні та повноважні посли, повірені у справах та керівники центральних органів військового управління;

  • Члени керівних органів політичних партій.

3. Національні публічні діячі:

  • Президент України, Прем’єр-міністр України, члени Кабінету Міністрів України та їх заступники;

  • Керівник постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України, його заступники;

  • Керівник та заступники керівника Державного управління справами;

  • Керівники апаратів (секретаріатів) державних органів, що не є державними службовцями, посади яких належать до категорії “А”;

  • Секретар та заступники Секретаря Ради національної безпеки і оборони України;

  • Народні депутати України;

  • Голова та члени Правління Національного банку України, члени Ради Національного банку України;

  • Голови та судді Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів;

  • Члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;

  • Генеральний прокурор та його заступники;

  • Директор національного антикорупційного бюро України та його заступники;

  • Голова Служби безпеки України та його заступники;

  • Директор Державного бюро розслідувань та його заступники;

  • Директор Бюро економічної безпеки України та його заступники;

  • Голова та члени Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення, Голова та члени Антимонопольного комітету України, Голова Національного агентства з питань запобігання корупції та його заступники, Голова та члени Рахункової палати, Голова та члени Центральної виборчої комісії, голови та члени інших державних колегіальних органів;

  • Надзвичайні і повноважні посли;

  • Начальник Генерального штабу - Головнокомандувач Збройних Сил України, командувачі Сухопутних військ Збройних Сил України, Повітряних Сил Збройних Сил України, Військово-Морських Сил Збройних Сил України;

  • Державні службовці, посади яких належать до категорії “А”;

  • Керівники органів прокуратури, керівники обласних територіальних органів Служби безпеки України, голови та судді апеляційних судів;

  • Керівники адміністративних, управлінських чи наглядових органів державних та казенних підприємств, господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких прямо чи опосередковано перевищує 50 відсотків;

  • Члени керівних органів політичних партій.

За різними оцінками, приблизна кількість РЕР-ів в Україні - 10-15 тисяч осіб. Окрім національних публічних діячів, під фінансовий моніторинг потрапляють члени їх сімей та пов’язані особи, а саме:

  • чоловік/дружина або прирівняні до них особи, син, дочка, пасинок, падчерка, усиновлена особ, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, зять та невістка і прирівняні до них особи, батько, мати, вітчим, мачуха, усиновлювачі, опікуни чи піклувальники;

  • особи, що мають спільне з РЕР-ом бенефіціарне володіння юридичною особою, трастом, або іншим подібним правовим утворенням або мають будь-які інші тісні ділові зв’язки;

  • кінцеві бенефіціарні власники юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, про які відомо, що вони де-факто були утворені для вигоди РЕР-ів.

Хоча статус РЕР встановлюється безстроково, суб’єкт первинного фінансового моніторингу (далі - “СПФМ”) може скасувати поглиблені заходи, встановлення джерел статків, джерел коштів для операцій щодо РЕР-ів, якщо ті залишили відповідну посаду більше 12 місяців тому і не несуть притаманних РЕР-у ризиків. Національний РЕР зобов’язаний на запит банку повідомляти про виконання або припинення виконання таких функцій.

Водночас СПФМ повинен протягом п’яти робочих днів надавати клієнту-РЕР письмові пояснення з обґрунтуванням причини вжитих ним заходів, а також для них передбачений штраф у розмірі до 100 тис. НМДГ (1,7 млн грн) за неналежне застосування ризик-орієнтованого підходу, зловживання з заходами моніторингу, безпідставну відмову в проведенні операцій тощо.

Цей Закон спрямований на адаптацію законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2015/849 щодо запобігання використання фінансової системи для відмивання грошей. Його ухвалення в такій редакції було вимогою ЄС та МВФ для відкриття перемовин про вступ.

Ані Директива, ані FATF не встановлюють термінів, після яких поглиблений моніторинг РЕР-а припиняється - лише мінімальний у 12 місяців. Умови, за яких цей моніторинг припиняється, визначають держави-члени в національних законодавствах. Водночас, загальна практика - стала і збігається в більшості держав ЄС та всіх державах Центральної та Східної Європи. Нижче наведено приклади з профільних законів про запобігання відмиванню грошей та фінансуванню тероризму Естонії, Литви, Латвії та Польщі, а саме визначення РЕР-ів, перелік посад, строки застосування поглибленого моніторингу та умови його припинення.

Визначення РЕР у проаналізованих національних законодавствах не включає строки, що мають пройти після залишення посади, як було в Україні в попередній редакції. Вживаються категорії “виконують визначні публічні функції” або “виконували” такі функції, як у нинішній редакції. Тривалість поглибленого моніторингу переважно визначається індивідуально залежно від ризиків конкретної особи, але мінімальний строк у 12 місяців зберігається.

Закон України залишає за СПФМ право припинити вживати поглиблені заходи щодо РЕР-ів з повідомленням про це спеціально уповноваженого органу, якщо з моменту припинення виконанням РЕР-ом визначних публічних функцій пройшло більше 12-ти місяців і за цей час ним не здійснювались ризикові операції і СПФМ не виявить за ним інших ризикованих ознак. Ця норма залишає високий ступінь дискреції за СПФМ. Для точнішого прогнозування необхідно передбачити пропорційний механізм у підзаконних актах, що прямо регулюватимуть їхній моніторинг.


Порівняльна таблиця положень Директиви ЄС 2015/843

та Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового ураження” (в новій редакції)


Директива ЄС 2015/843

Закон України

Article 3 (9):

politically exposed personmeans a natural person who is or who has been entrusted with prominent public functions and includes the following:


(a) heads of State, heads of government, ministers and deputy or assistant ministers;


(b) members of parliament or of similar

legislative bodies;


(c) members of the governing bodies of political parties;


(d) members of supreme courts, of constitutional courts or of other high-level judicial bodies, the decisions of which are not subject to further appeal, except in exceptional circumstances;


(e) members of courts of auditors or of the boards of central banks;


(f) ambassadors, chargés d'affaires and high-ranking officers in the armed forces;


(g) members of the administrative, management or supervisory bodies of State-owned enterprises;


(h) directors, deputy directors and members of the board or equivalent function of an international organisation.


No public function referred to in points (a) to (h) shall be understood as covering middle-ranking or more junior officials;



п. 37 ч. 1 ст 1:

національні публічні діячі - фізичні особи, які виконують або виконували визначні публічні функції, а саме:





Президент України, Прем’єр-міністр України, члени Кабінету Міністрів України та їх заступники;


керівник постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України, його заступники;


керівник та заступники керівника Державного управління справами;


керівники апаратів (секретаріатів) державних органів, що не є державними службовцями, посади яких належать до категорії "А";


Секретар та заступники Секретаря Ради національної безпеки і оборони України;


народні депутати України;


Голова та члени Правління Національного банку України, члени Ради Національного банку України;


голови та судді Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів;


члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;


Генеральний прокурор та його заступники;


Голова Служби безпеки України та його заступники;


Директор Національного антикорупційного бюро України та його заступники;


Директор Державного бюро розслідувань та його заступники;


Директор Бюро економічної безпеки України та його заступники;


Голова та члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Голова та члени Антимонопольного комітету України, Голова Національного агентства з питань запобігання корупції та його заступники, Голова та члени Рахункової палати, Голова та члени Центральної виборчої комісії, голови та члени інших державних колегіальних органів;


надзвичайні і повноважні посли;


начальник Генерального штабу - Головнокомандувач Збройних Сил України, командувачі Сухопутних військ Збройних Сил України, Повітряних Сил Збройних Сил України, Військово-Морських Сил Збройних Сил України;


державні службовці, посади яких належать до категорії "А";


керівники органів прокуратури, керівники обласних територіальних органів Служби безпеки України, голови та судді апеляційних судів;


керівники адміністративних, управлінських чи наглядових органів державних та казенних підприємств, господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких прямо чи опосередковано перевищує 50 відсотків;


члени керівних органів політичних партій;



​Article 3 (10)

family members includes the following:


(a) the spouse, or a person considered to be equivalent to a spouse, of a politically exposed person;


(b) the children and their spouses, or persons considered to be equivalent to a spouse, of a politically exposed person;


(c) the parents of a politically exposed person;

п. 70 ч. 1 ст. 1

Члени сім’ї - чоловік/дружина або прирівняні до них особи, син, дочка, пасинок, падчерка, усиновлена особа, особа яка перебуває під опікою або піклуванням, зять та невістка і прирівняні до них особи, батько, мати, вітчим, мачуха, усиновлювачі, опікуни чи піклувальники.



Article 3 (11)

‘persons known to be close associates’ means:




(a) natural persons who are known to have joint beneficial ownership of legal entities or legal arrangements, or any other close business relations, with a politically exposed person;


(b) natural persons who have sole beneficial ownership of a legal entity or legal arrangement which is known to have been set up for the de facto benefit of a politically exposed person.

п. 42 ч. 1 ст. 1

особи, пов’язані з політично значущими особами, - фізичні особи, які відповідають хоча б одному з таких критеріїв:


відомо, що такі особи мають спільне з політично значущою особою бенефіціарне володіння юридичною особою, трастом або іншим подібним правовим утворенням або мають будь-які інші тісні ділові зв’язки з політично значущими особами;



є кінцевими бенефіціарними власниками юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, про які відомо, що вони де-факто були утворені для вигоди політично значущих осіб.

Article 20

With respect to transactions or business relationships with politically exposed persons, Member States shall, in addition to the customer due diligence measures laid down in Article 13, require obliged entities to:



(a) have in place appropriate risk management systems, including risk-based procedures, to determine whether the customer or the beneficial owner of the customer is a politically exposed person;


(b) apply the following measures in cases of business relationships with politically exposed persons:


(i) obtain senior management approval for establishing or continuing business relationships with such persons;












(ii) take adequate measures to establish the source of wealth and source of funds that are involved in business relationships or transactions with such persons;



(iii) conduct enhanced, ongoing monitoring of those business relationships.

​ч. 14 ст. 11

Суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний додатково під час належної перевірки здійснювати стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами, такі заходи:


1) мати належну систему управління ризиками з метою виявлення факту належності клієнта або кінцевого бенефіціарного власника клієнта до зазначеної категорії;






2) одержувати дозвіл керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу для встановлення (продовження) ділових відносин, проведення (без встановлення ділових відносин) фінансових операцій на суму, що дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті 20 цього Закону (незалежно від того, проводиться така фінансова операція одноразово чи як кілька фінансових операцій, що можуть бути пов’язані між собою);



3) вживати достатніх заходів з метою встановлення джерела статків (багатства) та джерела коштів, з якими пов’язані ділові відносини чи операції з такими особами;




4) здійснювати на постійній основі поглиблений моніторинг ділових відносин.


Article 22


Where a politically exposed person is no longer entrusted with a prominent public function by a Member State or a third country, or with a prominent public function by an international organisation, obliged entities shall, for at least 12 months, be required to take into account the continuing risk posed by that person and to apply appropriate and risk-sensitive measures until such time as that person is deemed to pose no further risk specific to politically exposed persons.

ч. 14 ст. 11

У разі якщо з часу припинення виконання політично значущою особою визначних публічних функцій пройшло більше дванадцяти місяців і фінансові операції, що здійснювалися такою особою протягом цього часу, становили низький ризик, а також суб’єкт первинного фінансового моніторингу не виявить ознак, що така особа несе ризику, властивого політично значущим особам, такий суб’єкт первинного фінансового моніторингу не вживає (припиняє вживати) щодо неї, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, заходів, визначених пунктами 2–4 цієї частини, та повідомляє про це спеціально уповноважений орган.



Національне законодавство держав-членів ЄС:

Естонія, Литва, Латвія, Польща


Естонія


Фінансовий моніторинг РЕР-ів регулюється Законом про відмивання грошей та фінансування тероризму.

РЕР - це фізична особа, що виконує або виконувала визначні публічні функції, щодо якої зберігаються ризики, пов’язані з таким статусом. Перелік посад, членів сім’ї та ділових партнерів - аналогічний Директиві ЄС, а також Канцлер Юстиції (включений окремим законом). Однак повний, розширений перелік таких посад затверджує Міністерство фінансів Естонської Республіки.


Законом не передбачено терміну, що через певний час після припинення повноважень РЕР втрачає свій статус. Уповноважений орган зобов’язаний перевіряти РЕР-а протягом мінімум 12-ти місяців з моменту припинення виконання визначних публічних функцій. Крайнього терміну не передбачено - це залишається на розсуд органу, допоки він не буде переконаний, що РЕР більше не становить ризиків.


Тобто аналогічно до українського закону, обов’язковий моніторинг передбачений протягом 12 місяців, який може бути припинено за рішенням органу в разі відсутності ризиків. Термін, протягом якого зберігається статус РЕР, не визначено.


Литва


Аналогічне регулювання передбачене Законом про запобігання відмивання грошей та фінансування тероризму Литовської Республіки.

Згідно з ним, РЕР - це фізична особа, що виконує або виконувала визначні публічні функції, а також члени їхніх сімей та пов’язані особи. Перелік посад, що вважаються РЕР-ами, включає також мерів міст і голів муніципальних адміністрацій, чого не передбачає ані Директива, ані українське законодавство.



Так само термін збереження статусу РЕР не визначається, але є положення про можливе припинення поглибленого моніторингу через 12 місяців після припинення виконання визначних публічних функцій з урахуванням можливих ризиків.



Латвія


Те саме бачимо в латвійському законі про запобігання відмиванню коштів та фінансуванню тероризму: РЕР - особа, що займає або займала визначну публічну посаду. Перелік посад аналогічний. Терміну, протягом якого зберігається статус РЕР, не передбачено.


За латвійським законодавством, поглиблений моніторинг РЕР-а припиняється якщо пройшло 12 місяців після залишення посади та його ділові відносини не становлять ризику відмивання грошей.


Польща


Профільний закон Республіки Польща відносить до ПЕП-ів той самий перелік посад. Польське визначення РЕР - особи, що займають визначні публічні посади або виконують визначні публічні функції, не враховуючи середню та молодшу ланку посадовців. Формулювання дещо відмінне: вживається лише теперішній час («займають» / «виконують»), тобто після залишення посади особа перестає вважатись РЕР-ом.



Однак до неї застосовуються такі самі моніторингові заходи. Термін поглибленого моніторингу - не менше 12 місяців з моменту залишення посади. Він може бути припинений, коли контролюючий орган вирішить, що осоьа більше не пов’язана з високими ризиками.




Висновки:

Отже, висновки з аналізу законодавства держав-членів ЄС східної частини Європи наступні:

  1. Перелік посад, зайняття яких надає особі статус РЕР - ідентичні (з урахуванням національних особливостей);

  2. Чіткі строки, в які особа втрачає статус РЕР після залишення відповідної посади, не передбачені, (за винятком Польщі, яка не називає колишніх посадовців PEP-ами, але зберігає аналогічні моніторингові заходи мінімум 12 місяців після припинення статусу РЕР і довше, якщо зберігаються ризики);

  3. Посилений фінансовий моніторинг здійснюється мінімум 12 місяців після залишення посади. Однак це не крайній термін, і такий моніторинг може здійснюватись довше, в тому числі “пожиттєво” - допоки суб’єкт моніторингу не вирішить, що ризики достатньо низькі і офіційно не припинить такий моніторинг.

Закон України передбачає, що СПФМ може припинити вживати заходи поглибленого моніторингу, якщо особа:

  • не виконує визначні публічні функції від 12 місяців;

  • її операції протягом цього часу становили низький ризик;

  • особа не несе ризиків, властивих РЕР;

  • СПФМ офіційно повідомив про це Держфінмоніторинг.

Таким чином, можна дійти до висновку, що українське законодавство про моніторинг РЕР-ів відповідає тексту Директиви ЄС (фактично, перекладає її положення) та, в тому числі, національному законодавству проаналізованих держав-членів ЄС Центральної та Східної Європи.

Водночас, варто підкреслити, що велике значення у імплементації фінансового моніторингу несуть безпосередньо банківські установи та Національний банк України, який своїми постановами та рекомендаціями регулює їхню діяльність. Належне проведення фінансового моніторингу залежатиме від якісної підзаконної частини регулювання та контролю за правомірністю діяльності СПФМ. Правозастосовча практика може відрізнятися від закладеної законодавцем думки і важливо, щоб нормативне регулювання коригувалось у разі, якщо така практика створюватиме неправомірні перешкоди діяльності осіб, щоб підпадають під визначення політично значущих (PEP).




424 перегляди

Comments


bottom of page