top of page
  • Фото автораЦентр Формування Політики

Заборона російської церкви: що передбачає новий закон?

20 серпня Верховна Рада прийняла Закон України “Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій”, який встановлює підстави та процедуру для заборони релігійних організацій, афілійованих із державою-агресором. Простіше кажучи, закон про заборону УПЦ МП або російської церкви в Україні. 

Закон не передбачає негайної імперативної заборони, натомість запроваджує відповідні процедури, розширює коло обовʼязків таких релігійних організацій і повноваження державних органів. Правильніше було би називати його “закон про процедуру заборони УПЦ МП”. 

У цьому матеріалі Центр формування політики проаналізує основні положення закону та як він вплине на функціонування російської церкви в Україні. 




Які організації забороняються?

Закон прямо забороняє на території України діяльність іноземних релігійних організацій, що одночасно відповідають двом критеріям: 

  • вони знаходяться в державі-агресорі та/або державі-окупанті; 

  • вони прямо або опосередковано підтримують збройну агресію проти України, зокрема через публічні виступи свого керівництва. 

Очевидно, що наразі цим критеріям прямо відповідає Російська православна церква, очолювана патріархом Кірілом. Вона також прямо згадується в законі як ідеологічне продовження режиму держави-агресора, співучасниця воєнних злочинів та злочинів проти людяності, що вчиняються від імені РФ та ідеології “русского міра”. 

З українськими релігійними організаціями ситуація дещо складніша. Забороняються такі організації, що афілійовані з забороненою іноземною релігійною організацією. 

Критерії афілійованості визначені у новій статті 5-1 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”. Релігійна організація вважається афілійованою з забороненою релігійною організацією, якщо наявна хоча б одна із таких ознак:

  1. вона безпосередньо або як складова частина іншої організації входить до структури (є частиною) забороненої іноземної РО; 

  2. в її офіційних документах та/або рішення органів управління, статуті (положенні), статутних документах наявні ознаки входження до структури забороненої РО; 

  3. в документах забороненої РО наявні ознаки входження української РО до її структури або положення щодо права прийняття статутними органами іноземної організації рішень з канонічних і організаційних питань, які є зобовʼязальними для української РО; 

  4. її офіційними документами передбачено входження представників до статутних органів забороненої іноземної РО; 

  5. заборонена іноземна РО через підлеглість у канонічних чи організаційних питаннях має можливість впливати на прийняття управлінських рішень чи діяльність української РО; 

  6. заборонена іноземна РО здійснює призначення, обрання, погодження, затвердження, благословення, інші адміністративні або канонічні процедури, повʼязані з набуттям повноважень керівника української РО; 

  7. заборонена іноземна РО приймає, погоджує, затверджує, благословляє, схвалює чи здійснює іншу адміністративну чи канонічну процедуру, повʼязану з набуттям чинності статут (положення) української РО. 


Яка процедура заборони?

У випадку порушення вимог афілійованості релігійна організація забороняється в судовому порядку. Окрім того, суд може заборонити РО, якщо: 

  1. вона поєднує обрядову чи проповідницьку діяльність з посяганням на життя, здоровʼя, свободу і гідність особи; 

  2. вона систематично порушує встановлений законодавством порядок проведення публічних релігійних заходів; 

  3. вона спонукає громадян до невиконання своїх конституційних обовʼязків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи посяганням на право і майно державних, громадських або релігійних організацій; 

  4. її уповноважені особи засуджені за вчинення злочину проти основ національної безпеки України або за ст.ст. 161, 190, 209, 258 - 258-8, 436-438, 442, 447 Кримінального кодексу України; 

  5. виявлено неодноразові факти використання РО для цілей поширення пропаганди ідеології “русского міра”; 

  6. вона не виконує у встановлений Законом строк припис про усунення порушення. 

Державна служба з етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) проводить дослідження щодо наявності ознак афілійованості за власною ініціативою або на підставі звернення органів державної влади, місцевого самоврядування, обʼєднання громадян чи інших осіб. Повідомлення про початок такої перевірки розміщується на її веб-сайті. 

Для проведення дослідження ДЕСС звертається до інших органів і осіб про надання інформації, пояснень, документів, витягів з публічних електронних реєстрів, використовує висновки релігієзнавчої експертизи, інформацію інших органів, дані публічних реєстрів, інформацію, отриману від фізичних та юридичних осіб, з медіа та інших відкритих джерел. 

Кожен факт, висновок, довод, інші докази, їхня вірогідність і взаємний звʼязок у сукупності оцінюються окремо і в сукупності, враховується їхня належність, допустимість, достовірність. Діє принцип вірогідності доказів - якщо докази, надані на підтвердження певної обставини, є більш вірогідними, ніж на спростування, то вони враховуються. 

У разі встановлення ознаки афілійованості ДЕСС виносить припис про усунення порушень і направляє його релігійній організаціі. Одночасно з цим складається перелік РО, що входять до структури (є частиною) або повʼязані з афілійованою РО, та оприлюднює його на своєму веб-сайті. 

Протягом 30 днів з отримання припису РО зобовʼязана усунути порушення та надати звіт про їхні усунення з відповідними підтверджуючими доказами. Строк може бути продовжений не більше як на 60 днів за вмотивованим клопотанням РО. Вона також може надіслати лист із запереченнями припису. 

ДЕСС оцінює звіт або відповідь РО на предмет усунення порушення чи помилковість виданого припису. Якщо припис винесено помилково - він відкликається. 

Якщо РО протягом зазначеного строку не надала звіт про усунення порушень або він не підтвердив їхнє усунення, то відповідна РО визнається афілійованою рішенням ДЕСС, про що орган повідомляє на своєму веб-сайті. 

Після визнання організації афілійованою ДЕСС: 

  1. надсилає припис про усунення порушень релігійним організаціям, афілійованим із цією афілійованою організацією; 

  2. надсилає повідомлення до Фонду держмайна, органів місцевого самоврядування, інших юридичних і фізичних осіб, повʼязаних з цією РО майновими відносинами про потребу дострокового припинення таких відносин; 

  3. звертається до суду з позовом про припинення цієї РО. 

Релігійна організація має право в будь-який момент надіслати звіт про усунення порушень та припинення ознак афілійованості, що розглядаються в загальному порядку. 

Справи про припинення РО розглядаються в порядку адміністративного судочинства. Судом першої інстанції є Київський апеляційний адміністративний суд, апеляційної - Верховний суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж із пʼяти суддів. 

В умовах воєнного стану адміністративні справи за позовом ДЕСС підсудні і вирішуються Київським окружним адміністративним судом на правах виключної підсудності.  


Що буде з майном заборонених релігійних організацій? 

Якщо організація була заборонена - користування нею або передача їй державного чи комунального майна, зокрема культових будівель, споруд і майна не допускається. Укладені з ними договори оренди, найму, лізингу, інших форм користування чужим майном припиняються достроково через 60 днів з дня визнання її афілійованою з державою-агресором. Обʼєкти таких договорів повертаються у користування власникові. 


Що таке “ідеологія русского міра”? 

Пропаганда ідеології “русского міра” є однією з підстав для припинення релігійної організації. Визначення дається у новому пункті частини першої статті 1 Закону України “Про заборону пропаганди нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну”: 

Ідеологія “русского міра” - російська неоколоніальна доктрина, в основу якої покладені шовіністичні, нацистські, расистські, ксенофобські, релігійні ідеї, образи і цілі, знищення України, геноцид Українського народу, невизнання суверенітету України та інших держав, яка має на меті насильницьке розширення російського наднаціонального імперського простору як способу реалізації особливого цивілізаційного права росіян на масові вбивства, державний тероризм, воєнне вторгнення до інших держав, окупацію територій, поширення канонічної території Російської православної церкви за межі території Російської Федерації. 


Які перехідні положення передбачає закон? 

Закон набирає чинності через 30 днів після його опублікування. 

60 днів з дня набрання чинності Законом:

  • договори безоплатного користування або позички, або оренди державного або комунального майна, укладені з РПЦ, достроково припиняються. 

Протягом 3-х місяців з дня набрання чинності Законом: 

  • релігійні організації повинні привести свою діяльність, статути (положення) у відповідність із вимогами цього Закону; 

  • юридичні особи, власником, учасником яких є РПЦ забороняються та повинні привести свою діяльність у відповідність з вимогами цього Закону; 

Протягом 3-х місяців після опублікування закону: 

  • Кабінет Міністрів України забезпечує прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Закону, приводить свої нормативно-правові акти у відповідність до вимог Закону, забезпечує перегляд і приведення міністерствами та іншими органами їхніх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом, здійснює встановлені законом заходи щодо повернення державного майна з користування РПЦ. 

Протягом 6-ти місяців з дня опублікування цього Закону: 

  • Кабінет Міністрів України здійснює встановлені законом заходи щодо повернення державного майна з користування юридичних осіб, власником, учасником яких є РПЦ. 

Через 9 місяців з дня опублікування цього Закону набирають чинності всі положення, що стосуються процедури перевірки та судового припинення релігійних організацій. Таким чином, у них є 9 місяців на приведення своїх документів та діяльності у відповідність до цього Закону. 



17 переглядів

Comments


bottom of page