top of page
  • Фото автораЦентр Формування Політики

Законодавчі ініціативи 04-08 грудня

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» щодо посилення інституційної спромоєності Національного антикорупційного бюро України


Номер, дата реєстрації: 10203-1 від 14.11.2023

Ініціатори законопроекту: Кабінет Міністрів України

Стан проходження: закон ухвалено.


Аналіз основних змін:

  • на вимогу Європейської Комісії збільшується гранична чисельність центрального та територіальних управлінь НАБУ в до 1000 осіб, у тому числі не більше 750 осіб начальницького складу


Законодавча ініціатива 10203-1



Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо приведення окремих положень у відповідність до висновків Європейської Комісії щодо України


Номер, дата реєстрації: 10262 від 14.11.2023

Ініціатори законопроекту: Кабінет Міністрів України

Стан проходження: закон ухвалено.   


Аналіз основних змін:

  • Виключається норма, за якою під час проведення повної перевірки декларації НАЗК не перевіряє підстави набуття об’єктів нерухомості і транспортних засобів, набутих суб’єктом декларування або членом його сім’ї у власність до дня обрання (призначення) особи на посаду, в зв’язку з перебуванням на якій в особи вперше виник обов’язок подання декларації.

  • НАЗК отримує розширені повноваження перевіряти декларації за попередні періоди, якщо воно отримало нову інформацію щодо об’єкта декларування.

 

РИЗИКИ:

Хоча в цілому запровадження конкурсної процедури за участі міжнародних експертів є позитивом та їхня роль за вимогами законопроєкту впливовіша, ніж представників національної прокуратури, паритетна кількість представників Ради прокурорів України створює ризики для якісного відбору. Вони посилюються правом Генерального прокурора обирати з двох кандидатур-переможців – це зайва дискреція, яка може знівелювати принципи професійності та доброчесності на догоду іншим особистісним факторам.


ВИСНОВОК:

Закон містить низку прогресивних норм, спрямованих на виконання зобов’язань України перед Міжнародним валютним фондом, зокрема, підвищення незалежності та ефективності САП. Він посилює статус і повноваження керівника САП, перетворює САП на незалежну інституцію в структурі Генеральної прокуратури і запроваджує конкурсні процедури добору і керівного складу, і прокурорів САП. Важливо, що всі конкурсні процедури передбачають участь міжнародних експертів.


Законодавча ініціатива 10262

 


Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врахування експертної оцінки Ради Європи та її органів щодо прав національних меншин (спільнот) в окремих сферах

 

Номер, дата реєстрації: 10288-1 від 05.12.2023

Ініціатори законопроєкту: народні депутати України

Стан проходження: закон ухвалено


Аналіз основних змін:

  • Заклади вищої освіти приватної форми власності мають право вільного вибору мови навчання, яка є офіційною мовою ЄС (викладання однієї, кількох або всіх дисциплін, виконання індивідуальних завдань та проведення контрольних заходів), із забезпеченням при цьому вивчення особами, які навчаються у таких закладах, державної мови як окремої навчальної дисципліни; 

  • У класах (групах)з навчанням мовами національних меншин (спільнот), які є офіційними мовами Європейського Союзу, гарантується право на використання мови відповідної нацменшини в освітньому процесі поряд з державною мовою;

  • Особи, які належать до нацменшин України, мови яких є офіційними мовами Європейського Союзу, і розпочали здобуття загальної середньої освіти до 1 вересня 2018 року мовою відповідної нацменшини до завершення здобуття повної загальної середньої освіти мають право продовжувати здобувати таку освіту відповідно до правил, які існували до набрання чинності Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»; 

  • У порядку і на умовах, визначених законом щодо порядку реалізації прав корінних народів, національних меншин України, допускається поширення матеріалів передвиборної агітації, виконаних мовами відповідних корінних народів, національних меншин (спільнот) України та дубльованих державною мовою; 

  • Вимога щодо обов’язку видавати державною мовою не менше 50% усіх виданих упродовж відповідного календарного року назв книжкових видань не поширюється на видавничу продукцію, видану кримськотатарською мовою, іншими мовами корінних народів чи нацменшин України за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також на видавничу продукцію, видану мовами національних меншин, які є офіційними мовами ЄС;

  • Особи, які належать до нацменшин України, мови яких є офіційними мовами ЄС, та реалізують право на навчання відповідними мовами в державних, комунальних чи корпоративних закладах освіти, можуть здобувати: базову середню освіту та профільну середню освіту відповідними мовами нацменшин, за винятком навчальних предметів (інтегрованих курсів), пов’язаних із вивченням української мови, української літератури та історії України, а також Захисту України (для профільної середньої освіти), які вивчаються державною мовою. 

  • Обмеження щодо мов нацменшин, що є державною (офіційною) мовою держави, яка була визнана Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, переносяться із прикінцевих та перехідних положень законів України у тіло документів, у зв’язку з чим не матимуть часових рамок; 

  • Для телемовників, які крім мовлення державною мовою здійснюють мовлення виключно мовами нацменшин України, які є офіційними мовами Євросоюзу, мовами нацменшин, до яких застосовуються положення Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, крім мов національних меншин (спільнот), що є державною (офіційною) мовою держави, яка була визнана Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, незалежно від територіальної категорії — програми державною мовою мають становити не менше ніж 30% від загальної тривалості програм (або їх частин).

 

ВИСНОВОК:

Закон реалізує рекомендації Венеційської комісії щодо захисту прав національних меншин, водночас не підважуючи законодавчого статусу української мови як державної та усуваючи потенційні ризики русифікації.


Законодавча ініціатива 10288-1


Проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури


Номер, дата реєстрації: 10060 від 15.09.2023

Ініціатори законопроєкту: Кабінет Міністрів України

Стан проходження: закон ухвалено


Аналіз основних змін:

  • Закононопроєкт пропонує підпорядкувати прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (далі – «САП») керівнику САП і надає йому повноваження самостійно визначати структуру і штат САП, здійснювати повноваження керівника органу прокуратури. Також керівник САП за посадою стає заступником Генерального прокурора з доступом до державної таємниці.

  • Запроваджується нова конкурсна процедура призначення керівника та заступника керівника підрозділу САП, а саме за участі конкурсної комісії з 6-ти осіб, визначеної Генеральним прокурором: 3 на підставі пропозицій Ради прокурорів України, 3 – профільних міжнародних та іноземних організацій. За результатами конкурсу Генеральному прокуророві подаються дві відібрані комісією кандидатури, з-поміж яких він протягом трьох днів призначає обраного кандидата на посаду керівника САП.

  • Запроваджується конкурсна процедура призначення прокурорів САП та адміністративних посадовців за участі конкурсної комісії з 6-ти осіб, 3 з яких керівник САП визначає самостійно, а 3 – на підставі пропозицій профільних міжнародних та іноземних організацій.

  • Пропонується надати САП статус юридичної особи публічного права з відокремленим майном, печаткою, казначейськими рахунками, окремим приміщенням від Офісу Генерального прокурора, канцелярією, структурними підрозділами тощо. Закріплюється гранична чисельність працівників САП на рівні15% від граничної чисельності центрального та територіального управлінь НАБУ.

  • Запроваджується система оцінки ефективності діяльності САП, а саме аудит її діяльності кожні 2 роки Комісією з проведення оцінки у складі трьох осіб, призначених Генеральним прокурором за пропозиціями профільних міжнароднихта іноземних організацій. Висновок про неналежне виконання обов’язків керівником САП, що спричинило неефективність діяльності САП, є підставою длязвільнення керівника.

  • Утворюється Дисциплінарна комісія прокурорів САП, що вирішує питання дисциплінарної відповідальності прокурорів САП, переведення та звільнення їх з посади. Комісія складатиметься з 6-ти осіб, призначених Генеральним прокурором за пропозиціями профільних міжнародних та іноземних організацій (але громадяни України).


Законодавча ініціатива 10060

15 переглядів

Comments


bottom of page